La Tahzan-Jangan Bersedih

28 01 2010

Buat yang sedang bersedih samada kerana cinta ataupun perkara-perkara lain,saat ini anda bersedih kerana memikirkan hidup anda yang anda anggap tidak beruntung? Anda susah tidur karena banyak masalah yang di hadapi? Jika anda merasakan semua hal itu ada baiknya anda membaca e-buku ini. e-book berbahasa Indonesia karangan Dr. Aid Al-Qarni ini sangat elok dibaca dan memberikan ketenangan bagi anda. Apapun keyakinan anda, Insya ALLAH anda akan terhibur dan tidak sedih dengan membaca buku ini.

Untuk memuat turun percuma, “search” pautan dibawah:

http://www.docstoc.com/docs/23648374/La-Tahzan-Jangan-Bersedih





Al-Kisahnya Cinta Sejati Yang Abadi: Laila Majnun

27 01 2010

“Only man can know the pain of having something that he doesn’t need. While need something that he doesn’t have……”

Laila Majnun, sebuah kisah dari cerita rakyat arab, tentang kecantikan seorang gadis bernama Laila, yang menarik hati seorang pemuda, Qais keturunan Bani Amir.

Qais yang semula pandai, gagah dan berasal dari kabilah terhormat, menjadi “majnun” alias gila, karena kasihnya yang tak sampai. Qais, yang tersiksa karena takdir yang selalu memusuhinya, sedang hasrat tak mampu ditundukan hatinya, menjadikan dia lupa akan hakikat hidupnya sendiri. Walau kegilaan yang dialaminya mengilhami tutur bahasa sastra yang indah, dan ketulusan jiwa dalam derita cinta, tetap saja sebutan “majnun” tak dapat ditepisnya.

Kisah tentang Qais dan Laila yang hidup di suatu negeri wilayah tanah Arab. Qais yang berwajah tampan dan Laila yang terkenal akan kecantikannya, yang menjadi dambaan setiap laki-laki. Akhirnya cinta mereka kandas karena adat melarang mereka untuk mengekspresikan gelora cintanya. Maka, tumpah ruahlah segala rasa rindu dan cinta dalam bentuk syair dan puisi yang mengalir menentang takdir mereka.

Suatu ketika Qais memutuskan ikut berniaga ke negeri lain bersama ayahnya agar kelak ia memiliki bekal pengetahuan sendiri tentang perniagaan. Ketika pamit kepada Laila, Qais memberikan seuntai kalung mutiara sebagai tanda kesetiaannya. Qais minta Laila berjanji untuk melepaskan sebuah mutiara dari untaiannya apabila waktu sudah menunjukkan bulan baru. Ia pun berjanji akan kembali sebelum untaian mutiara habis.

Meskipun sangat sedih, Laila merelakan kekasihnya pergi mencari pengalaman.

Sepeninggal Qais, Laila hanya bermenung diri dan menciptakan syair sebagai pelambang rindu. Suatu hari, ayah Laila, Al-Mahdi, pulang ke rumah bersama seorang tamu bernama Sa’d bin Munif, yang diajak menginap. Tamu itu seorang saudagar kaya raya yang berasal dari Irak. Ketika berjumpa Laila, Sa’d bin Munif langsung jatuh cinta dan melamar Laila kepada ayahnya. Tanpa sepengetahuan Laila, Al-Mahdi menerima lamaran tersebut karena tergiur oleh mas kawin 1.000 dinar dan harta kekayaan Sa’d bin Munif. Laila tak berdaya melawan perintah ayahnya karena adat memang menyatakan bahwa laki-laki berkuasa atas perempuan. Sementara itu, Qais yang telah memasuki bulan ke-9 ikut berniaga ke negeri-negeri seperti Damsjik, Jerusalem, Hims, Halab, Anthakijah, Irak, Koefah, hingga Basrah tidak dapat lagi menahan rindunya terhadap Laila. Wajahnya tampak muram dan badannya semakin kurus. Ayah Qais melihat kesedihan anaknya dan menanyakan ada apakah gerangan yang telah mengganggu pikirannya. Akhirnya Qais berterus terang tentang kisah cintanya dengan Laila. Demi mendengar penuturan anaknya, Al-Mulawwah memutuskan segera kembali ke kampung halamannya dan berjanji akan melamar Laila untuk Qais. Ketika sampai kampung halaman, Al-Mulawwah bergegas menemui ayah Laila dan menawarkan 100 unta sebagai pengganti uang 1.000 dinar yang telah diberikan Sa’d bin Munif. Akan tetapi, dengan sombongnya, ayah Laila menolak lamaran Al-Mulawwah. Tak berapa lama kemudian, pesta perkawinan Laila dan Sa’d bin Munif diselenggarakan secara besar-besaran. Maka, hancur luluhlah hati Qais. Tak ada satu obat pun yang bisa menyembuhkan sakitnya ini, meskipun orangtuanya telah mendatangkan banyak tabib ternama. Sejak itu Qais tidak mau berbicara kepada orang lain, ia sibuk dengan dirinya sendiri dan sering kali terlihat berbicara sendiri. Karena perilaku aneh inilah orang sekampungnya memanggil Qais dengan Majnun, yang berarti kurang sempurna pikirannya.

Akan halnya Laila, meskipun kini telah menjadi istri Sa’d bin Munif, ia tetap mencintai Qais. Menurut Laila, secara fisik ia boleh menjadi istri Sa’d bin Munif, tetapi jiwanya tetap untuk Qais. Dalam ungkapannya, di dunia Qais dan Laila bukanlah pasangan suami istri, tetapi di akhirat mereka menjadi pasangan abadi. Karena tak kuat menanggung penderitaan cinta ini, Laila sakit dan selalu memanggil nama Qais. Akhirnya Qais pun dipanggil untuk menemui Laila. Ketika mereka bertemu, Laila memberi pesan terakhir bahwa mereka akan bertemu nanti di akhirat sebagai sepasang kekasih. Demi melihat kekasihnya meninggal, putus asalah Qais. Tak ada lagi keinginannya untuk hidup. Sehari-hari kerjanya hanya duduk di pusara Laila hingga akhirnya Qais meninggal. Maka, jasad Qais pun dibaringkan di samping pusara Laila.

Kira-kira 10 tahun kemudian, beberapa musafir menziarahi kubur mereka berdua. Di atas kedua pusara itu telah tumbuh dua rumpun bambu yang pucuknya saling berpelukan. Maka, masyhurlah kisah ini sebagai kisah Laila-Majnun.





LAILA & MAJNUN : Keagungan Cinta Abadi

27 01 2010


Rasanya semua orang pun tahu cerita pasal Laila dan Majnun ni kan. Satu kisah cinta yang agak famous. Sejak dari kecik lagi saya dah dengar cerita pasal diorang. Tapi masa tu saya tak adalah berminat sangat nak ambik tahu, malah filem Laila Majnun pun saya tak pernah tengok. Yang saya tahu kisah ni pasal Majnun yang jadi gila sebab cinta dia pada Laila tak kesampaian.

But then, saya ternampak buku ni kat kedai buku dan terus terdetik kat hati nak beli (sebenarnya sebab tak banyak pilihan lain hehe..). Mula-mula saya ingatkan cerita Laila dan Majnun ni cuma cerita rekaan je, sama macam cerita-cerita dongeng yang lain. Tapi rupa-rupanya Si Majnun (atau nama sebenarnya Qays bin Al Mulawwah )ni memang wujud. Dia hidup masa zaman Daulah Umayyah dan meninggal dunia sekitar tahun 65 atau 68 Hijrah. Dan rupa-rupanya si Qays ni pun bukan sebarangan orang. Ayah dia merupakan pemimpin kabilah bani Amir yang bernama Syed Omri. Ayah dia ni tersangatlah kaya dan merupakan pemimpin yang disegani. Manakala si Laila pulak dari keturunan Bani Qhatibiah.

Honestly cerita Laila dan Majnun bukanlah cerita yang akan membuatkan kita terawan-awan sampai rasa nak bercinta dan dan tu jugak. Dari awal sampailah ke hujung cuma ada kisah keperitan Laila dan Majnun mengejar cinta yang tak kesampaian. Hairan kan, ada rupanya manusia seperti Majnun yang mengabdikan seluruh hidupnya demi cinta pada Laila.

Nasi lemak buah bidara,
Sayang selasih hamba lurutkan ,
Buang emak buang saudara ,
Kerana kasih hamba turutkan.

Tapi dalam kisah ni Si Majnun bukan hanya membuang emak dan saudara, malah seluruh kehidupannya turut di buang. Dia sanggup berkelana meredahi gurun dan hidup bersama binatang buas, meratapi cintanya pada Laila. Dia tak peduli lagi pada dunia sekelilingnya, keluarga, harta dan kemewahan. Malam dan siangnya cuma ada Laila, Laila dan Laila.

Tapi sejujurnya yang buat saya tersentuh sampai menitiskan airmata bila baca buku ni bukanlah kisah cinta Laila dan Majnun. Yang buat saya sedih bila baca part ayah Majnun, Syed Omri. Sebelum Majnun lahir, tak putus-putus dia berdoa pada Tuhan agar dikurniakan seorang putera sebagai pewaris. Bertahun-tahun lamanya dia menunggu, tanpa jemu-jemu. Akhirnya doa dia dimakbulkan tuhan, maka lahirlah si Majnun. Segala kasih sayang dia curahkan, bagi didikan sesempurna mungkin tapi akhirnya bila dah besar begini pulak jadinya Si Majnun, terlalu memuja cinta sampai jadi gila.

Tapi Syed Omri tak pernah putus asa. Berkali-kali Majnun menghilangkan diri, si ayah tetap setia menanti. Malah di utuskan orang agar mencari anaknya. Di pujuk rayu dengan penuh kasih sayang agar si anak kembali pada asal, malah sehabis daya dia berusaha demi melihat permata hatinya bahagia. Malangnya tak berjaya. Sampailah ke akhir hayat dia, si Majnun tetap tak nak berubah. Dia menghembuskan nafas terakhir dalam keadaan kecewa, tanpa anak lelaki kesayangan dia disisi.

Saya tak tahu cinta Laila dan Majnun betul-betul cinta sejati atau tidak. Mungkin ya, melihatkan betapa menderitanya mereka. Tapi entahlah, kalau di liihat dari sudut lain, cinta mereka sebenarnya turut memusnahkan jiwa-jiwa yang lain. Jiwa ayah dan ibu Majnun, ayah dan ibu Si Laila, malah suami Laila, Ibnu Salam yang akhirnya meninggal dalam kehampaan akibat cinta yang tak terbalas.

Mungkin ke sebenarnya Laila dan Majnun hanya mementingkan diri sendiri, sampai lupa pada perasaan orang sekeliling? Tapi orang yang dah tersihir oleh cinta, kadang-kadang memang susah nak berfikir secara rasional lagi kan? Apa yang ada di hadapan mata cumalah sang kekasih hati. Yang lain-lain tolak tepi. Ermm..boleh ke kita kita panggil ni cinta sejati? Saya tak tahu sebab saya belum pernah bercinta hehehe….

p/s : bertahun-tahun menderita, tapi akhirnya tetap tak bersatu..betapa sedaya upaya kita mencuba tapi jodoh itu tetaplah ditangan Tuhan..He knows better than us.. :)

Terima Kasih Buat Cinta Cukulet




Gempa Bumi Di Haiti Angkara US? : Takziah Buat Haiti

24 01 2010

Assalamualaikum, kepada pembaca yang bijaksana, dalam kita sibuk membincangkan tentang cinta, janganlah dilupa derita saudara kita di Haiti sana, oleh itu hari ini Blog Tentang Cinta melencong sedikit untuk memberi peluang kita memperingati dan sedar tentang kejadian gempa bumi di Haiti yang meragut banyak nyawa..semoga roh muslimin dan muslimah ditempatkan dikalangan orang2 beriman..disini ada satu kiriman dari seorang pembaca tentang kejadian gempa di Haiti..

Gempa Bumi Di Haiti Angkara US?

Presiden Venezuela Hugo Chavez kembali melontarkan tudingan serius pada AS. Dia menyifatkan gempa bumi yang menimpa Haiti bukan gempa bumi biasa tetapi disebabkan oleh persenjataan milik AS. Menurut Chavez, gempa yang menggoncang Haiti tanggal 12 Januari kelmarin adalah dampak dari ujian “senjata tektonik” yang dilakukan AS.

Akhbar Sepanyol mengutip pernyataan Chavez yang mengatakan bahawa AS sedang “bermain-main menjadi Tuhan” dengan membuat senjata yang mampu menimbulkan dampak seperti yang ditimbulkan bencana alam seperti gempa bumi. Ujian senjata “gempa bumi” itu, lanjut Chavez, dilakukan di lepas pantai Haiti sehingga menimbulkan gempa yang mengorbankan 100.000 lebih penduduk Haiti.

Spekulasi bahawa gempa berkekuatan 7 skala Richter yang menimpa Haiti bukan gempa biasa, juga disiarkan oleh banyak media massa di Venezuela yang menduga gempa itu kemungkinan ada hubungannya dengan projek HAARP yang sedang digarap AS.

HAARP atau High Frequency Active Auroral Research Program adalah sebuah sistem yang boleh menimbulkan perubahan iklim yang drastik dan ganas. Pusat penelitian HAARP berada di Alaska yang diarahkan pada rekonfigurasi lapisan yang menyelubungi bumi, ionosfer untuk meningkatkan komunikasi satelit.

Kecurigaan bahwa AS sedang mengembangkan senjata “perosak lingkungan” bukan tanpa alasan kerana mantan Menteri Pertahanan AS William Cohen pada tahun 1997 pernah mengungkapkan kekhawatirannya terhadap negara-negara yang mengembangkan senjata “teroris” yang bisa mengubah kondisi iklim, menimbulkan gempa bumi, gunung meletus dan sejenisnya dengan menggunakan gelombang eleltromagnetik.

sumber:http://satuumat.blogspot.com/2010/01/gempa-di-haiti-sebenarnya-kerana-ujian.html

mgkin juga de bnarnyer kenyataan ini..
ntahlar..hanya tuhan sj yg tahu..

ps:aku pernah dgr cerita mengatakan punca utama tsunami di acheh adalah berpunca drpd ujian nuklear yg dibuat oleh amerika syarikat sendiri..wallahhuallam





Karya Pengunjung: Tips Mengelakkan Hubungan Hambar

4 01 2010

Haa ini ada tips untuk kekalkan hubungan bagi yang sedang bercintan-cintun. Ia bagi mengelakkan sebarang pemasalahan dalam hubungan korang:


1. ELAKKAN DARI BERPRASANGKA

jika sedang ‘hot’,bukan hot air panas tp hot dimana sedang marahh ok? tak bermakna si dia sedang marahkan kamu.Atau,jika si dia tidak pernah mengungkap kata cinta,bukan bermakna si dia tidak cintakan kamu.Mungkin ia ada cara tersendiri untuk pamerkan kasih sayangnya.So jgn paksa si dia mengungkap sayang/cinta kpd kamu.Cinta tidak hanya diungkap dibibir,cara dan tingkah laku saja cukup memandai untuk gambarkan perasaan si dia kepada kamu.

2. LINGKUNGAN KEHIDUPAN

Walaupun dah ada kekasih,tak bermakna kamu harus lupakan dunia kehidupan kamu sebelum ini.Kamu harus tetap jalani seperti biasa,cuma ia di serikan dgn kehadiran si dia.Jangan tinggalkan aktiviti/hobi/sukan yg kamu suka lakukan sebelum ini,semata2 mahu bersama dgn si dia.Ini tidak memberi keseimbangan masa untuk teman2 mahupun keluarga.

3. ELAKKAN DARI BERTELEFON TERLALU KERAP

Ramai yang mempercayai mitos bahawa dengan sentiasa berhubungan (bergayut) setiap hari akan mengeratkan lagi hubungan cinta korang. Sebenarnya itu adalah SALAH!

Menurut pakar cinta, jika kita asyik selalu bergayut, maka takkan adfa ruang privasi untuk diri sendiri dan sidia. Takkan wujud sikap tertanya-tanya tentang sidia dalam diri kerana setiap hari bergayut dan setiap hari juga keadaan adalah sama, tidak ada peluang langsung untuk mencipta topik baharu. Ini akan menyebabkan kamu kehilangan topik untuk berbual dan akhirnya kamu akan berdiam diri sahaja di telefon dek kerana kehabisan idea.Perasaan rindu juga akan berkurangan dan mungkin bagi kamu dengan bertelefon setiap hari kamu dapat melepas rindu padahal pada pasangan mu kurang gembira kerana perkara sama diucap setiap hari,. Ini boleh mengundang kebosanan. Jadi apakata kamu kurangkan bertelefon seperti seminggu 3 atau 4 kali sahaja.Ini akan menyebabkan perasaan rindu kamu membuak-buak dan akan bersa gembira, bersemangat dan penuh dengan topik baru untuk dibual bersama dek kerna tidak selalu berhubungan?

4. BIARKAN SI DIA TENTUKAN HALA TUJU HIDUPNYA

Jgn bersikap ‘queen/king’ control.Biarlah si dia lakukan apa yang disukainya sekali-sekala jika ia tidak mendatangkan keburukkan.Cuba bertolak-ansur dalam sestengah perkara.Walaupun kamu tidak suka. (cth:menemani si dia bershopping, menonton bola sepak).Sekali-sekala cuba kamu turuti/selami apa yang disukainya.

5. JANGAN BANDINGKAN DIA DENGAN ORANG LAIN

Setiap pasangan mahukan kesempurnaan dlm perhubungan.Oleh itu masing2 harus berfikiran terbuka.Yang penting jangan bandingkan si dia dengan bekas kekasih or dengan sesiapa pun.Walaupun dari segi percakapan,perangai,perlakuan,pakaian,dan apa2 lagi.Fikirkan cara yg tidak akan menyakiti hati si dia jika kamu ingin atau mahu mengubahnya.Seharusnya terimalah keadaannya seada2nya dan jgn harapkan sesuatu yg di luar kemampuannya.

6. LAKUKAN YG TERBAIK

Fikirkan yg terbaik untuk diri kamu dan jangan paksa untuk menyukai sesuatu yang kamu tidak suka.Jangan hanya kerana mahu mengambil hati si dia,kamu tetap memaksa diri menyukainya.Hipokrit tu!! Bukan itu saje,,jangan lekas tunduk dengan kemahuan si dia.Bukan semua kemahuannya kamu mampu laksanakan.Kena tengok juga pada kesesuaian dan keikhlasan kamu juga.Bahaya jika kamu turuti sesuatu kemahuan yang diluar batasan.Dan tentu hati si dia tersinggung jika si dia mendapat tahu apa yang kamu lakukan tidak jujur dan tidak ikhlas.

7. JANGAN CUBA UBAH SI DIA

Apa perasaan kamu jika si dia mahukan kamu berubah mengikut cita rasanya? Begitu juga si dia,,jangan sekali-sekala kamu cuba mengubah kehendaknya agar sama denagn kehendak kamu.Biarlah dia dengan caranya dan kamu dengan cara mu.Cuba bersikap jujur dalam perhubungan.Setiap manusia mempunyai hak,minat, dan pengetahuan tersendiri.Jika si dia mempunyai sebarang kekurangan tentang sesuatu cuba terangkan dengan baik agar si dia terasa dia perlu lakukan sesuatu yang dia tidak pernah tahu.Jangan memaksa jika si dia berhenti lakukan perubahan kerana ini boleh jadikan pertengkaran.Cuba ambil masa dan bantu si dia jika si dia mahukan perubahan.

8. LUAHKAN APA YANG KAMU RASA

Jangan sesekali sembunyikan apa yang kamu rasa.Ini akan buatkan kamu berasa ‘stress’.Jika tekanan ini berlarutan,ia boleh terjebak dalam pertengkaran.Segala ketidak puasan hati akan keluar.Ini lebih bahaya.Tanpa komunikasi yang baik,hubungan akan menjadi hambar.Setiap pasangan harus bersikap terbuka dan jangan berperasaan negatif.Cuba berbincang untuk menyelesaikannya.Tidak kira la secara face to face,telifon atau secara online.Ini dapat memuaskan hati kedua2 pihak jika ada sesuatu yang tidak diingini.Cuba dengar pendapatnya dan jangan membangkang jika tidak mempunyai alasan yang kukuh.

Terima Kasih Buat Nurish Shamsuri, Danau Kota, Gombak.





AMARAN!!: 10 Sebab Dilarang Bercinta Dengan Suami Orang

4 01 2010

Sekarang ini banyak kita dengar cinta dengan suami orang, tetapi hati-hatilah kerana bila hati sudah terikat akan sukar untuk kamu melupakannya. Jadi sebelum bercinta dengan suami orang, bacalah ini dahulu

1. SI DIA TIDAK AKAN BERANI MEMBUAT SEBARANG KOMITMEN DENGAN KAMU
Seorang lelaki yang tidak bahagia dalam rumah tangganya akan pasti terasa amat gembira dengan kehadiran kamu apatah lagi dia terasa dirinya diberi sepenuh perhatian yang mungkin tidak diperoleh dari isterinya sendiri. Pasti saban masa dia akan melahirkan rasa bahagianya berada di sisi kamu. Ini mungkin kelihatan seperti komitmen terhadap masa depan kamu. Tapi, percayalah itu hanyalah kata-kata manis sekadar untuk mendapatkan cinta kamu saja!

2. SANGGUP MENIPU ISTERINYA
Sikapnya yang tak jujur terhadap isterinya sendiri sudah cukup untuk dijadikan bukti jelas kepada kamu sikap sebenar si dia yang tak jujur. Dia sanggup mencari hiburan di luar rumah apabila mendapati ada masalah atau perkara yang tidak memuaskan hatinya di rumah, tanpa cuba untuk mengatasi masalah itu. Tambahan pula, kamu menjadi punca sebenar si dia menipu kepada isterinya. Ingat, si dia mungkin akan mengulangi sikap menipu ini terhadap kamu apabila kamu berdua menghadapi masalah dalam perhubungan kamu kelak.

3. HUBUNGAN SECARA SULIT
Merahsiakan sesebuah perhubungan itu sememangnya suatu perkara yang meletihkan. Melibatkan diri di dalam perhubungan sulit seperti ini akan membuatkan kamu kehilangan keyakinan diri kerana kamu akan ketinggalan dalam pelbagai aspek perhubungan yang indah. Kamu tidak boleh berjalan berdua-duaan dengan bebas dan bangga. Ini kerana kamu akan sentiasa diselubungi oleh perasaan takut dan bimbang. Takut orang lain terlihat kamu berdua-duaan lalu mengadu kepada isteri si dia. Mati kamu kena serang!

4. LELAKI LEBIH BERUNTUNG
Apa yang dimaksudkan di sini, dia dianggap lebih bertuah dalam masa yang sama tetap mempunyai sebuah keluarga yang akan tetap menyayanginya. Sebaliknya dalam diam kamu pula yang mengalami “kerugian” kerana terpaksa berkongsi kasih dengan keluarganya yang sah. Bayangkan, kamu tidak boleh menemaninya ke majlis-majlis formal kerana sudah pasti dia akan membawa isterinya. Kamu hanyalah sebagai teman di kala ingin mengubat kesunyian atau mencari hiburan jika ada masalah di rumah saja! Kamu kena ingat, mereka boleh berkahwin lebih daripada empat!

5. MAMPUKAH KAMU MENCINTAINYA?
Persoalannya, apakah kamu masih sanggup menersukan perhubungan dengan seorang lelaki yang tidak jujur dan tidak hormat kepada isterinya? Dengan menjalinkan perhubungan secara sulit dengan kamu sudah jelas menunjukkan bahawa dia menganggap perempuan mudah untuk dipikat dan diperlakukan sewenang-wenangnya. Jika dia benar-benar menyayangi dan jujur dengan isterinya, sudah pasti dia sanggup berterus-terang. Alasan untuk tidak melukai hati isterinya bukannya alasan yang kukuh memandangkan dia sememangnya sudah melukai hati isterinya di saat dia menjalinkan hubungan dengan wanita lain!

6. SI DIA AKAN HILANG HORMAT TERHADAP KAMU
Jangan terkejut! Walaupun dia yang jatuh cinta pada kamu dan menarik minat kamu, di dalam hati lelakinya dia pasti akan pandang rendah terhadap wanita seperti kamu yang mudah terpedaya dengan kata-kata lelaki sepertinya. Siapa tahu, mungkin pada awalnya dia sekadar nak “test market” saja. Tak sangka pula kamu benar-benar terpikat. Lelaki pula, mana yang sanggup menolak tuah kan? Dalam keadaan seperti inilah yang selalunya akan timbul soal dipermainkan.

7. PEMUSNAH RUMAH TANGGA ORANG LAIN
Ingat ! Sebagai wanita, kamu seharusnya lebih memahami perasaan dan naluri kaum sejenis kamu. Dengan menjalinkan hubungan dengan suami wanita lain, menunjukkan bahawa kamu tidak menghormati hak kaum kamu sendiri. Bayangkan jika hak kamu diganggu atau cuba dirampas oleh orang lain? Sebaliknya ada pula yang sanggup berkomplot dengan si lelaki untuk menipu isterinya. Ingat, jika hari ini kamu mengambil hak orang lain, tak mustahil orang lain pula akan mengambil hak kamu suatu hari nanti! Renungkan!

8. KAMU MENIPU DIRI SENDIRI
Si dia sentiasa mengucapkan kata-kata manis pada kamu tetapi masih tidak menamatkan perhubungannya dengan isterinya dan pada masa yang sama masih tidak memulakan perhubungan yang sah dengan kamu. Inilah yang dikatakan sebagai “Action that speak louder than words” (pandai cakap tapi buatnya tidak!)

9. BERWASPADALAH DENGAN “BOOMERANG KESALAHAN”
Kebanyakan orang tak kira sama ada wanita tau lelaki mempunyai sikap sukar untuk bertanggungjawab terhadap keputusan dan tindakan yang mereka lakukan secara terburu-buru. Manusia lebih mudah untuk mencari kesalahan orang lain daripada menanggung malu. Jika perbuatan si dia diketahui oleh isterinya atau saudara-mara, jangan terkejut jika dia menyalahkan kamu lalu membuatkan kamu terpaksa menanggung segala derita. Haiiiii Kasih ke mana, sayang ke mana. Tinggal kamu seorang yang menderita !

10. MASA ITU EMAS! DAN KAMU TIDAK SEPATUTNYA MENSIA-SIAKANNYA
Hubungan dengan lelaki yang telah berkahwin boleh berlanjutan selama beberapa tahun. Sedar tak sedar, usia kamu semakin meningkat. Apabila kamu sudah tua baru kamu sedar yang kamu terjerat dan tak boleh melarikan diri lagi. Jika boleh melarikan diri pun, kamu sudah tidak tahu apa yang patut kamu lakukan. Terasa begitu lama kamu mempersiakan zaman muda kamu menjalinkan hubungan yang TAK BERMAKNA!

Renung-renungkanlah sejauh mana kebenaran di sebalik apa yang cuba disampaikan. Moga boleh dijadikan panduan pada kita semua… .khususnya wanita. (source: Cari.com.my Forum)





Hubungan Bermasalah: Perlukah Merajuk Lama-Lama?

3 01 2010

Hurm…bagi pendapat saya la kan, tak perlu la kita nak merajuk lama-lama. Bukannya kita dapat apa-apa pun nanti. Lagi bertambah sedih dan tak happy ada la. :( Even kalau kita merajuk lama-lama pun, tak takut ke nanti kalau si buah hati kita tu fed-up dan pergi kepada orang lain? Nanti kita juga yang rugi tau…

Saya cakap macam ni pun bukannya nak katakan tak boleh langsung kalau nak merajuk. Tetapi, biarlah berpada-pada. Cuba kita buangkan sedikit sikap ego kita itu. :wink: Cuba berikan sedikit ruang dalam hati kita untuk memaafkan kesilapan si dia. Cuba berikan sedikit hati kita untuk menerima kata-kata maaf dari si dia. Lagi pun, mungkin kesilapan yang dilakukan bukan disengajakan ataupun si dia hanya bergurau-gurau saja.

Tetapi, bagaimana untuk berhenti merajuk? Ha…itu terpulang kepada diri masing-masing. :-) Ada sesetengah orang, dia merajuk mengada-ngada. Yang merajuk mengada-ngada macam ni yang saya tak gemar ni. Sikit-sikit nak merajuk. Sikit-sikit nak merajuk. Even kesilapan yang simple pun nak merajuk. :x Sebagai contoh, terlupa kejutkan dia dari tidur. Padahal, bukanlah lambat mana pun. Just terlewat kejut 15 minit je. Tu pun boleh jadi point. Kalau merajuk mengada-ngada macam ini selalunya diri sendiri yang akan rugi dan diri sendiri juga yang terpaksa pujuk sendiri. :roll:

Kalau yang merajuk disebabkan memang patut merajuk tu, memang patut la si dia pujuk. Tetapi jangan la merajuk berlebih-lebihan. Bila si dia sudah pujuk tu, cepat-cepat la happy semula, bagi ceria-ceria sikit… :oops: Jangan la cuba menyeksa si dia pula ye. Nanti tak pasal-pasal terpaksa pula orang tu turun dari utara ke selatan dan balik semula ke utara dalam masa satu hari hanya untuk pergi pujuk orang yang merajuk. Disebabkan sayang, sanggup tu naik bas ulang-alik utara-selatan. Perkara ni pernah saya dengar dalam Hot FM. Kesian saya rasa pada lelaki tu. Tetapi dalam masa yang sama, terkejut juga sebab wujud orang macam dia. :lol:

Dan kalau anda sekarang ni sedang merajuk, henti-hentikan lah… Buat apa kita nak merajuk lama-lama? Nanti kita sendiri juga yang penat nanti. Dah la penat merajuk, rindu pada si dia lagi. Tak ke rugi tu…? Cuba hentikan merajuk kita dan be happy. Orang kata, smile always:halo: Kalau nak tahu comel ke tidak kita semasa merajuk, cuba pandang ke cermin dan cuba buat muka merajuk yang semerajuk yang boleh. Confirm muncung tu panjang siap boleh sangkut hanger baju ha… ::-*:

Thanks tentang cinta








Follow

Get every new post delivered to your Inbox.